Meldpunt tijdelijke opvang vluchtelingen

Somali_refugee_boatdinsdag 08 september 2015 08:14

Vandaag hebben de ChristenUnie en PvdA de handen ineen geslagen om ook in Utrecht tijdelijke opvangplekken te creëren. Daarvoor hebben zij een meldpunt gestart waar mensen ideeën en mogelijkheden voor de opvang van vluchtelingen kunnen aangeven. Alle suggesties zullen door de partijen op haalbaarheid worden onderzocht en de kansrijke ideeën zullen worden aangeboden aan de wethouder.

Ideeënmotor

De ChristenUnie wil met het initiatief een ideeënmotor zijn voor tijdelijke opvangplekken. Fractievoorzitter Maarten van Ooijen (ChristenUnie): “We willen met dit initiatief de denkkracht uit Utrecht benutten. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat er in de stad heel veel goede ideeën zijn over de manier waarop in Utrecht meer vluchtelingen een plek kan worden geboden. De denkkracht van de stad levert misschien wel meer op dan de gemeente kan bedenken!”

Heel Utrecht verantwoordelijk

De partijen sturen tegelijkertijd een brief naar vastgoedeigenaren, zorginstellingen, maatschappelijke organisaties, kerken, moskeeën en alle maatschappelijk betrokken partners om mogelijkheden te melden. Raadslid Bouchra Dibi (PvdA): “Hiermee krijgt heel Utrecht de mogelijkheid om zijn verantwoordelijkheid te nemen als het gaat om de opvang van vluchtelingen.” In de brief wordt de organisaties gevraagd of zij zelf ruimte hebben en of ze bereid zijn – waar mogelijk – hierin vluchtelingen op te vangen.

Grote, leegstaande panden

De partijen zijn op zoek naar allerlei mogelijke meldingen, maar vooral naar grotere leegstaande panden die kunnen worden benut. Bouchra Dibi (PvdA): “Natuurlijk mag iedereen een melding maken als hij of zij een idee heeft. Maar we zijn vooral op zoek naar grotere ruimtes waar tientallen of zelfs honderden vluchtelingen een plek kan worden geboden.”

Heeft u een idee of mogelijkheid voor de tijdelijke opvang van vluchtelingen? Meld het ons via opvangvluchtelingen@gmail.com. Heeft u geen idee, wilt u onze oproep dan delen of doorsturen? Wellicht bereikt het op die manier mensen die wel mogelijkheden hebben!

Reacties op 'Meldpunt tijdelijke opvang vluchtelingen'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.