ChristenUnie blijft bezorgd over “islamitisch benefiet”

multiculturele samenleving flat Utrecht Overvechtdonderdag 26 februari 2015 15:54

ChristenUnie en CDA blijven bezorgd over het moslimbenefiet met radicale moslims in Overvecht. Gisteren gaf het college van B&W aan dat van de sprekers niet bekend is 'dat zij opruiend dan wel haatzaaiend prediken'. De ChristenUnie verbaast zich hierover en blijft alert.

De ChristenUnie krijgt veel signalen van mensen uit de buurt, bijvoorbeeld van kerken, dat ze ongerust zijn over de komst van het evenement. Ook de eigenaar van het zalencentrum is niet gerust op de situatie en wil het gala niet meer faciliteren. De sprekers van het benefiet hebben in eerdere preken de strijd van IS gesteund en democratie en rechten voor vrouwen afgekeurd.

Om radicalisering tegen te gaan is waakzaamheid geboden. De ChristenUnie wil dat de Gemeente Utrecht investeert in zachte krachten – contacten met moskeeën, de islamitische gemeenschap en vrijwilligerswerk. Tegelijkertijd ontkomt de Gemeente Utrecht er niet aan soms  duidelijke grenzen te trekken in het bewaken van de democratie en het tegengaan van radicale ideeën.

De Tweede Kamerfracties van de ChristenUnie en het CDA hebben ook vragen gesteld over de bijeenkomst. Zij willen van de minister weten of er visa zijn verstrekt aan radicale sprekers.

Reacties op 'ChristenUnie blijft bezorgd over “islamitisch benefiet”'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.