ChristenUnie: betrek politie standaard bij aanvraag prostitutievergunning

zandpadvrijdag 13 februari 2015 13:53

De ChristenUnie is het er niet mee eens dat een ambtenaar van de gemeente Utrecht een aanvraag voor prostitutie geheel zelf kan afhandelen. De partij roept op bij aanvragen standaard de politie te betrekken. Op die manier komt mensenhandel sneller aan het licht, omdat de politie zowel kennis als dossiers heeft over vermeende mensenhandelaren.

Onlangs stelde de ChristenUnie vragen over de veroordeling van twee mensenhandelaren die vrouwen werkzaam hadden op de tippelzone Europalaan. De vrouwen hadden een vergunning gekregen van de gemeente, terwijl de mensenhandelaren al in beeld waren bij de politie. Dat komt omdat de vrouwen eerder onder dezelfde slechte omstandigheden werkzaam waren op het Zandpad.

Raadslid Jolande Uringa: 'Deze gang van zaken laat zien dat mensenhandelaren onze gemeente te slim af zijn en hun vrouwen gewoon door de vergunningaanvraag heen loodsen. De vrouwen hebben onder dezelfde schrijnende omstandigheden, maanden kunnen werken op de Europalaan en dat had voorkomen kunnen worden als de politie direct betrokken was geweest bij de aanvraag. Dit moet gewoon een standaard procedure zijn. Hoe kan deze gemeente met man en macht werken aan een 'schone en veilige' raamprostitutiezone (Zandpad) in de toekomst, als het vandaag de dag niet eens lukt? Dat maakt ons nog bezorgder over de andere vrouwen die (gaan) werken met een vergunning.'

Een andere zorg van de ChristenUnie is de afhankelijkheid van drugs van de helft van de vrouwen op de Europalaan. Hiervoor gaat Jolande binnenkort op bezoek bij de hulpverlening op de Europalaan.

Meer weten? Kom maandag 9 maart naar de Collegetour met Jojanneke van den Berge en Mirjam Bikker.

Reacties op 'ChristenUnie: betrek politie standaard bij aanvraag prostitutievergunning'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.