ChristenUnie vraagt alternatieven voor massale bomenkap

2005_0905DijkPix0035 Clingendaeldonderdag 04 december 2014 22:29

Vorige week maakte de gemeente bekend een heel aantal bomen te willen kappen. Soms is dat nodig, omdat bomen ziek of gevaarlijk zijn. Maar bij de 99 bomen op de Europaweg in Vleuten-De Meern, die op de planning staan gekapt te worden, krijgt de ChristenUnie een onbestemd gevoel.

Zoveel bomen, die bij onze navraag nauwelijks voor klachten zorgen. Maar wel voor een prachtig uitzicht en het gevoel te wonen aan een bosrand. Bovendien wil de gemeente juist volwassen bomen behouden voor de stad, dus vervangen door dunne sprietjes is slechts in uiterst geval een goede compensatie. Daarom heeft de partij vorige week al opheldering gevraagd aan wethouder Geldof over de bomenkap. De belangrijkste toezegging die de wethouder heeft gedaan is dat er een bewonersavond komt over de bomenkap en dat er zienswijzen kunnen worden ingediend, tot in ieder geval twee weken na de bewonersavond. Die staat in januari gepland en de ChristenUnie zou het onredelijk vinden dat de normale termijn van zes weken, die geldt voor het indienen van zienswijzen, dan al verlopen zou zijn. Er leven nog veel vragen in de wijk. Inmiddels weten we dat er acht klachten bekend zijn bij de gemeente, over zowel hobbels in het fietspad als overlast van takken en bladeren bij omwonenden. Dat vindt de ChristenUnie niet veel, voor in totaal 99 bomen. Bovendien telt ook het uitzicht van een veel grotere groep omwonenden en de kwaliteit van een groene leefomgeving. De ChristenUnie dient aanvullende vragen in om te achterhalen of er alternatieven zijn voor de bomenkap. Bijvoorbeeld het sparen van goede bomen of het aanpassen van het fietspad, dat sowieso al op de planning staat. Desnoods komen we zelf een keer bladeren rapen bij de omwonenden die overlast ervaren. We komen er vast wel uit, met behoud van zoveel mogelijk bomen!