Utrecht krijgt park op Smakkelaarsveld terug

2005_0905DijkPix0035 Clingendaeldonderdag 24 juli 2014 17:16

Met die ambitie stemde een meerderheid van de raad vorige week in. In een voorstel van de ChristenUnie werd het college gevraagd of een park op het Smakkelaarsveld kan worden meegenomen in de ontwikkelingen van het stationsgebied.

Eerder zou de Bieb++ op hetzelfde stukje grond komen, maar daar bleek uiteindelijk geen meerderheid voor. De Bieb++ werd afgeschreven en sindsdien heeft zich geen nieuwe investeerder gemeld, zover bekend. De kosten die de gemeente heeft gemaakt ter voorbereiding van de Bieb++ zijn al afgeboekt. Daarom diende de ChristenUnie tijdens de behandeling van de Voorjaarsnota een voorstel in om van het braakliggend terrein een park te maken. Net als de Bieb++ blijft dit stukje grond dan een voorziening voor álle inwoners van Utrecht. Bovendien komt het tegemoet aan de wens van inwoners die in het referendum (2002) kozen voor Visie A 'Stadshart verruimd'. Deze visie liet in vergelijking tot het alternatieve plan, meer ruimte voor groen en was ruimer in opzet. De plannenmakers betitelden Visie A als 'ontspannen en verrassend'. Het terugbrengen van een park op het Smakkelaarsveld past helemaal bij deze woorden.

'Ik had het niet beter kunnen omschrijven. Het is een doorslaggevende wens geweest van onze inwoners om niet een zakelijk district te maken van het stationsgebied. Als een grote investeerder zich meldt, staat er straks alsnog een reusachtig kantoor op die mooie plek. Het was een park, laten we er samen weer iets ontspannen groens van maken. Deze raad heeft goed begrepen wat burgerparticipatie betekent, namelijk dat je nog eens teruggrijpt op de wens van onze stad', aldus raadslid Jolande Uringa van de ChristenUnie.

Het college neemt het voorstel mee als 'voorkeursvariant' in de uitwerking van de plannen. De ChristenUnie zal dit traject op de voet volgen.