College dreigt monumentale kerken op de tocht te zetten

geertekerk_geveldonderdag 03 juli 2014 19:35

Het college van VVD, SP, D66 en GroenLinks heeft in het Utrechtse coalitieprogramma opgenomen dat ‘de kerkenregeling wordt geïntegreerd met de monumentenregeling'. Lang bleef onduidelijk wat de regeling precies inhoudt, maar daar is nu duidelijkheid over. Tot grote ontevredenheid van de ChristenUnie.

Integratie is bezuiniging

De integratie betekent dat monumentale kerken vanaf 2015 geen aanspraak meer kunnen maken op subsidie voor onderhoud. Momenteel maken jaarlijks 27 van de 37 kerken hier gebruik van, omdat ze te weinig eigen middelen hebben om hun gebouw compleet in eigen onderhoud te voorzien. Monumentale panden hebben veel zorg nodig en worden bovendien voor meerdere doeleinden dan enkel religieuze bijeenkomsten gebruikt. De subsidie is per kerk niet meer dan een paar duizend euro per jaar om de hoognodige kosten te dekken.

Lening niet altijd optie

De ChristenUnie is zeer bezorgd over het wegbezuinigen van de subsidie en stelde samen met het CDA vragen aan de wethouder (tijdens de behandeling van de Voorjaarsnota). Uit de antwoorden van wethouder Geldof (VVD) blijkt dat de subsidie al per 2015 verdwijnt en kerken straks alleen gebruik kunnen maken van het Utrechtse Restauratie Fonds (URF). Maar dit geldt dus alleen voor restauratie en niet voor onderhoud. Voor sommige kerken, zoals het Rooms Katholiek bisdom, is het aangaan van een lening geen optie. Andere kerken hebben geen middelen om de rente, al is deze relatief laag, te kunnen betalen. Bovendien hebben ze nauwelijks tijd om te kunnen sparen voor deze bezuiniging, omdat het bericht zo laat komt. Dat betekent dat het onderhoud van de kerken de komende jaren flink op de tocht kan komen te staan.

Stad van Kennis en Cultuur

De ChristenUnie heeft samen met het CDA en Stadsbelang tijdens het debat over de Voorjaarsnota een amendement ingediend, om alsnog geld te reserveren voor het onderhoud van deze kerken, in elk geval voor 2015. Ook willen de partijen een Kerkenvisie ontvangen met een structurele oplossing hoe kerken in hun onderhoud kunnen voorzien. Op dit moment is er nog geen meerderheid voor het voorstel van de drie partijen. Over twee weken volgt de stemming in de raad.

'De kerken zijn beeldbepalend voor alle inwoners van de stad Utrecht en voor vele gelovigen ook nog eens richtingbepalend. Onderhoud is een cruciale factor voor de oude gebouwen. Waar Utrecht fors investeert in deze stad van Kennis en Cultuur, wordt op kerken flink bezuinigd. Onacceptabel’, aldus raadslid Jolande Uringa.