Groenlezing 2014: 'De eeuw van de burger'

donderdag 27 maart 2014 20:00

‘Participatiesamenleving’ en ‘doedemocratie’ zijn de toverwoorden van onze tijd. De eenentwintigste eeuw moet ‘de eeuw van de burger’ worden. Maar wat is daarvoor nodig? Een terugtredende of juist ondersteunende overheid? De samenleving sturen of loslaten in vertrouwen? In de jaarlijkse Groenlezing van het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie reflecteert prof.dr. Govert Buijs op de vraag hoe de eenentwintigste eeuw werkelijk de eeuw van de burger kan worden.

In het roerige debat houdt Buijs een sterk pleidooi voor vorming van burgers. Hij vraagt aandacht voor de morele bronnen van goed samenleven, voor oefenplaatsen en voorbeeldfiguren. In onze geschiedenis is het christendom die morele bron geweest, de kerk oefenplaats voor het omzien naar elkaar. In onze seculiere tijd moeten we op zoek naar nieuwe leerscholen voor goed burgerschap. Volgens Buijs moeten we leren ook buiten kerkelijke context het gesprek over de christelijke wortels van onze cultuur aan te blijven gaan. Daarnaast moeten we op zoek naar nieuwe oefenplaatsen voor ons samenleven, naar nieuwe vormen van maatschappelijke dienstplicht. En we hebben nieuwe voorbeeldfiguren nodig, die ons in deze tijd leren wat het betekent goed burger te zijn.

Govert Buijs
Prof.dr. Govert Buijs (1964) studeerde politicologie, filosofie en theologie. In 1998 promoveerde hij op het proefschrift Tussen God en duivel. Sinds 2011 is hij bijzonder hoogleraar politieke filosofie en levensbeschouwing aan de Vrije Universiteit Amsterdam.  Buijs is tevens coördinator van het masterprogramma Christian Studies of  Science and Society en doceert onder andere over het besturen van maatschappelijke organisaties en de filosofie van de economie. Buijs is bestuurslid van het Wetenschappelijk Instituut voor het CDA en de Stichting Christelijke Filosofie.

Groenlezing
Elk jaar nodigt het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie een prominente spreker uit om de Mr. G. Groen van Prinstererlezing (Groenlezing) uit te spreken met een breed perspectief voor de christelijke politiek. Onder de eerdere sprekers waren bijvoorbeeld André Rouvoet, Bob Goudzwaard en Kars Veling.

Praktisch
De Groenlezing 2014 vindt plaats op donderdagavond 27 maart 2014 in de klassieke Gertrudiskapel, vlak bij Utrecht Centraal. Inloop vanaf 19.30 uur, de bijeenkomst start om 20.00 uur en eindigt om 22.00 uur. U kunt de lezing gratis bijwonen.

> U dient zich wel vooraf aan te melden met het formulier op onze website.