ChristenUnie: terugkeer prostitutie Utrecht ongewenst

prostitutiewoensdag 12 februari 2014 11:32

Op 12 februari maakte de burgemeester bekend dat hij de gemeenteraad een nieuw plan voor raamprostitutie voorlegt. De gemeente moet bijna een half miljoen uittrekken om de eerste stappen hiervoor te zetten. De ChristenUnie is teleurgesteld dat niet gekozen is voor het gesloten houden van de ramen: alle in Utrecht actieve exploitanten zijn bij uitbuiting betrokken geweest!

Op dit moment zijn alle ramen in Utrecht dicht. In de Hardebollenstraat (binnenstad) en langs het Zandpad, de enige twee locaties waar het bestemmingsplan raamprostitutie toestaat. Openlijke prostitutie vindt nog wel plaats aan de Europalaan, waar sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw een tippelzone is.

Inzet ChristenUnie

Het standpunt van de ChristenUnie is helder: prostitutie hoort niet in een gezonde samenleving en past niet bij hoe wij vinden dat mensen in relaties met elkaar om zouden moeten gaan. Daar strijdt de partij landelijk en lokaal voor. Tot dat bereikt is, stellen we misstanden actief aan de kaak en proberen we in iedere gemeente meerderheden te vinden om uitbuiting te bestrijden, hulpverlening beschikbaar te maken en toe te werken naar een prostitutievrije gemeente. Het is onbegrijpelijk dat in een vrije samenleving partijen nog steeds hun ogen gesloten houden voor de onvrijheid in de prostitutie.

ChristenUnie-raadslid Jan Wijmenga: "Het voorstel dat nu aan de raad wordt voorgelegd zal ik zeker niet steunen, ondanks de intentie die erin zit om prostitutie uit de Hardebollenstraat te laten verdwijnen. Daar hebben we als partij vaak om gevraagd, maar de 'intentie' die er is, hoe goed ook, weegt absoluut niet op tegen de problemen die er aan het Zandpad terug gaan komen."

Voorwaarden

Als de raad besluit tot het toestaan van een nieuwe prostitutielocatie, waar de ChristenUnie niet voor is, dan zal Wijmenga in elk geval pleiten voor drie voorwaarden: 1. geen gemeentelijk geld anders dan voor de uitvoering van taken die alleen de overheid op zich kan nemen, 2. geen betrokkenheid, ook niet als financier, van partijen die in het verleden hun vergunning in Utrecht ingetrokken zagen en 3. brede beschikbaarheid van hulpverlening en toezicht op de locatie, juist in de nachtelijke uren.

Achtergrond

De ChristenUnie is principieel tegen prostitutie. Het is mensonwaardig: criminaliteit, mensenhandel, uitbuiting, sociale problemen en eenzaamheid zijn de schrijnende werkelijkheid achter de schone schijn van de valse koopromantiek. De ChristenUnie zal zich op Europees, landelijk en lokaal niveau blijven inzetten voor bestrijding van misstanden in de prostitutie en hulpverlening aan slachtoffers.

Reacties op 'ChristenUnie: terugkeer prostitutie Utrecht ongewenst'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.