Bezoek Toevlucht: St Maarten in de praktijk

DSC_0398dinsdag 11 februari 2014 21:28

In Utrecht is sinds december 2013 een nachtopvang voor ongedocumenteerden die buiten alle andere opvangvormen vallen: De Toevlucht. Georganiseerd door de Protestantse Kerk. De ChristenUnie bezocht samen met burgemeester Van Zanen de vrijwilligers hierachter en sprak over landelijke en lokale oplossingen.

In Utrecht hoeft niemand buiten te slapen, tenminste, dat is het ideaal. Toch was er een groep ongedocumenteerden – mensen, vaak zonder papieren en zonder verblijfsstatus – die buiten de nachtopvang viel. Het gaat om mannen, zonder bijzondere medische problemen, waarvoor in Utrecht geen opvang was.

Omdat de landelijke overheid deze groep niet helpt met basisvoorwaarden voor een menselijk bestaan - “bed, bad en brood” – hebben de Nederlandse kerken geprocedeerd tot aan de Raad van Europa om de landelijke overheid te dwingen actie te ondernemen. In het najaar van 2013 kwam de uitspraak: de overheid mag mensen deze basisvoorwaarden niet ontzeggen.

Helaas heeft deze uitspraak nog niet tot actie van de landelijke overheid geleid. Daarom heeft de Protestantse kerk in Utrecht nu zelf een opvang opgezet: De Toevlucht. Onder protest, want hier laat de overheid bewust een gat vallen. De ChristenUnie vroeg in de gemeenteraad al aandacht voor dit initiatief. Een motie van de ChristenUnie werd aangenomen waarin de gemeenteraad het college van B&W opdracht geeft te kijken hoe deze opvang door de gemeente gefaciliteerd kan worden.

Op 11 februari ging de ChristenUnie op bezoek bij de Toevlucht. Tweede Kamerlid Joël Voordewind, lijsttrekker Maarten van Ooijen en raadslid Jan Wijmenga spraken met Rutger Oolbekkink en Jan de Kruijf, drijvende krachten achter De Toevlucht, met vrijwilligers, ambtenaren en ongedocumenteerden. Ook burgemeester Jan van Zanen was aanwezig. Hij toonde zich erg betrokken bij de problemen van deze groep en gaf aan hier regelmatig met bewindslieden over te spreken. Al in zijn aantreedrede in de gemeenteraad op 2 januari had hij dat kenbaar gemaakt.

Een eenvoudige oplossing is er niet: zolang de landelijke overheid het beleid niet wijzigt zal een groep mensen geen plek hebben. Mensen die niet terug kunnen, maar ook niet in Nederland mogen blijven. De ChristenUnie probeert landelijk en lokaal hier oplossingen voor te vinden, het niemandsland waar mensen nu in verkeren is absoluut onaanvaardbaar.

Het is hartverwarmend dat er in de tussentijd initiatieven als De Toevlucht opgezet worden door vrijwilligers. Als blijk van waardering reikte Maarten van Ooijen aan De Toevlucht ook een medaille uit: vrijwilligers zijn goud waard

Reacties op 'Bezoek Toevlucht: St Maarten in de praktijk'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.