Nieuwbouw Rioolwaterzuiveringsinstallatie: werken aan verduurzaming

rwziutrecht2donderdag 01 november 2012 13:00

Afgelopen dinsdag bracht de commissie Stad & Ruimte een bezoek aan de rioolwaterzuiveringsinstallatie. Deze installatie ligt aan de Vecht, ingeklemd tussen de wijken Overvecht en Ondiep en tegenover het Antonius Ziekenhuis (Locatie Overvecht). Tijdens werkbezoek werd duidelijk dat er werk gemaakt wordt van verduurzaming.

Op de huidige rioolwaterzuivering wordt al jarenlang biogas geproduceerd uit het rioolwater wat ingezet wordt voor de energiebehoefte van de installatie. Met de noodzakelijke nieuwbouw van een rioolwaterzuiveringsinstallatie in de periode 2012 tot 2018 zijn er echter grote stappen vooruit te maken. De nieuwe installatie kan een Energiefabriek worden. Een Energiefabriek die meer energie opwekt dan voor de zuivering van het vieze rioolwater zelf nodig is. De energie die overblijft kan gebruik worden om burgers, bedrijven en andere partijen van groene energie te voorzien. Verder kan de inzet van nieuwe technologieën in de toekomst diverse milieuvoordelen opleveren. Zoals 30% energiebesparing, ruimtebesparing en betere resultaten voor het verwijderen van stikstof en fosfaat.

Naast de ontwikkelingen op het gebied van de waterzuivering en de nieuwbouw van deze installatie is er tijdens het werkbezoek ook stilgestaan bij die zaken waar de gemeente en het waterschap een gezamenlijk belang hebben, zoals bijvoorbeeld het onderhoud van watergangen. Het werkbezoek werd afgesloten met een rondleiding over de zuiveringsinstallatie waar al het rioolwater van de 'oude' stad Utrecht in verschillende stappen gezuiverd wordt.

Reacties op 'Nieuwbouw Rioolwaterzuiveringsinstallatie: werken aan verduurzaming'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.