Een stap dichter bij windmolens in Utrecht

maandag 13 december 2010 18:38

Afgelopen week heeft het College van de gemeente Utrecht laten weten dat het kansen ziet voor windenergie in Utrecht. Mirjam Bikker is blij met deze stap van het College: ,,Twee jaar geleden heeft de ChristenUnie, samen met GroenLinks, het toenmalige College gevraagd te onderzoeken of windmolens in Utrecht haalbaar zijn. Het positieve antwoord is weer een stap richting daadwerkelijke realisatie.”

Een stap dichter bij windmolens in Utrecht

De gemeente ziet kansen voor windturbines bij in de gebieden Lage Weide en Rijnenburg.  Lage Weide biedt mogelijkheden voor het plaatsen van windturbines op voldoende afstand van woningen, terwijl windenergie goed te combineren is met de bedrijfsmatige activiteiten op Lage Weide. In de structuurvisie Rijnenburg is tevens de mogelijkheid van windenergie opgenomen.

Eén windturbine van honderd meter hoog (ashoogte) levert drie megawatt energie en kan ruim tweeduizend huishoudens van elektriciteit voorzien, volgens berekeningen van de gemeente. Acht van dergelijke windturbines op Lage Weide zouden voldoende stroom opwekken voor ruim zestienduizend huishoudens in de stad, dat is ruim 13% van de Utrechtse bevolking.

De ChristenUnie is blij dat de gemeente in deze gebieden wil helpen bij het realiseren van de molens. Fractievoorzitter Bikker heeft nog wel enkele vragen aan het College: ,,Ik ben bijvoorbeeld benieuwd wat het faciliteren van turbines inhoudt. Dat wordt nog niet duidelijk uit de informatie die de gemeente heeft vrijgegeven. Maar hier komen we zeker op terug als we verder spreken over windenergie in het kader van het duurzaamheidsplan.”