Utrecht fietsstad: ook op het Jaarbeursplein?

Fietsen Jaarbeurspleindonderdag 14 juni 2018 10:13

Utrecht werkt aan een ambitieus beleid om mensen meer te laten fietsen. Ook in het Stationsgebied wordt hier vorm aan gegeven door steeds meer ruimte te geven aan de (parkerende) fiets. De Jaarbeurspleinstalling is een van de grootste stallingen in het Stationsgebied en ontvangt dagelijks duizenden fietsers, fietsers die snel hun fiets willen parkeren om vervolgens door te gaan naar de trein. Prachtig natuurlijk dat zoveel mensen deze twee duurzame vervoersmiddelen combineren, dit willen we natuurlijk graag blijven stimuleren.

Met verbazing keken de drie coalitiepartijen daarom naar de nieuwe inrichting van het Jaarbeursplein. Daar zijn de fietspaden die leiden naar de grote Jaarbeursstalling grijs geverfd – en mag er niet meer gefietst worden. Hoewel het duidelijk is dat de beperkte ruimte in de stad gedeeld moet worden, vinden ChristenUnie, GroenLinks en D66 het een slechte zaak dat de fietsenstalling niet per fiets bereikt kan worden. Ze stellen daarom vragen aan de wethouder.
Dit lijkt al gevolgen te hebben: de verbodsborden voor de fiets zullen deze week verwijderd worden. In plaats daarvan komen borden die een ‘shared space’ aanduiden: de ruimte wordt gedeeld door de fiets en de voetganger.
Indiener van de vragen, CU-raadslid Jan Wijmenga, wil de vragen alsnog stellen, want de ChristenUnie wil weten hoe het zo heeft kunnen komen. Hier kunt u de vragen vinden, die tijdens het vragenuur om 17u vandaag worden gesteld.