CU: fiets is het ondergeschoven kindje bij draagvlakmeting

Fietsendonderdag 25 januari 2018 14:49

Het aantal fietsers in de stad Utrecht blijft groeien en daarmee ook het tekort aan fietsparkeerplekken in de wijken. De doelstelling van ‘slechts’ twee buurtstallingen per jaar erbij, blijkt al jaren moeizaam te halen, door verschillende redenen.

De ChristenUnie heeft hier vaak vragen over gesteld, want volgens ons is het extra creëren van stallingen vooral een kwestie van keuzes maken. Op sommige plekken in de binnenstad zullen we autoparkeerplekken moeten opofferen om voor (een veelvoud van) fietsen plek te kunnen maken.

Afgelopen week kwam bovenstaand voorbeeld op de Plompetorengracht (zie foto) voorbij. Een groot tekort aan fietsparkeerplekken, dat kan worden opgelost door het anders inrichten van de openbare ruimte. Hierover stelde de ChristenUnie een aantal vragen. In een draagvlakmeting voor een herindeling van de openbare ruimte heeft de fietser automatisch minder gewicht dan een autobezitter. Ieder huishouden krijgt immers één stem, terwijl er per huishouden vaak meer fietsen dan auto's te vinden zijn.

Zie hier de complete vragenlijst die de wethouder op 25 januari om 17.00u beantwoordt.