Geen grenzeloze uitbreiding van horeca in Binnenstad

restaurant-939435_960_720zaterdag 20 januari 2018 10:10

Deze week spraken politieke partijen in een debat over nieuw 'Horecakader'. Dat zijn nieuwe spelregels voor de horeca, in alle verschillende vormen en maten en in alle wijken van Utrecht. De ChristenUnie was al beducht voor het nieuwe voorstel, omdat de grootste coalitiepartij en wethouder van D66 echt op een andere lijn zitten als het gaat om de balans tussen vertier en leefbaarheid.

Wat de ChristenUnie betreft moet je als gemeente, je inwoners beschermen tegen overlast van geluid, rommel en andere overlast, in plaats van dit nog erger maken. Natuurlijk, als je in de Binnenstad woont, heb je veel lusten en dus ook lasten. De Binnenstad is nu eenmaal geen stiltegebied, helaas zelfs niet (meer) op zondag. Maar de lasten mogen niet grenzeloos opgerekt worden.

Het nieuwe Horecabeleid bleek inderdaad vooral voor vertier te gaan, dus meer ruimte voor nog meer horeca. In de Binnenstad heeft de ChristenUnie daar echt moeite mee. Er is al erg veel horeca bijgekomen. Zodra je het Stadhuis verlaat, zie je dat verschil met enkele jaren geleden, maar bedenk ook wat er is veranderd op bijvoorbeeld de Twijnstraat. Overal duiken koffietentjes en eetbarretjes op, waar ongetwijfeld vraag naar is. Echter, we mogen niet wegkijken voor de overlast die bewoners kunnen ervaren door extra geluid, fietsen die de stoep blokkeren, rokers die zich verzamelen onder je raam etc. Er kwamen meer dan 700 kritische reacties op het nieuwe Horecabeleid, met name uit de Binnenstad. Dat wuiven we niet weg. Sterker nog, voor de ChristenUnie een signaal dat we niet de kraan verder moeten openzetten, maar eerst al deze ervaren overlast van onze horeca goed moeten bekijken. Zie het als een duidelijk signaal van onze bewoners; lang leve de inspraak!

Wat de ChristenUnie een goed punt vindt in het nieuwe voorstel, is dat het in de wijken makkelijk wordt om 'lichte' horeca te vestigen. Uiteraard met draagvlak van direct omwonenden en niet later dan 23 uur open. Een daghap kun je dus rustig opeten, doorzakken met teveel bier, lukt je nauwelijks in die tijd. Dit moet de leefbaarheid beschermen. Het spreiden van de horeca ontziet de Binnenstad maar is voor de ChristenUnie nog extra belangrijk om de sociale cohesie in de buurten te bevorderen. Het wordt laagdrempelig om in je eigen buurt te 'vertieren', je komt daar je bekenden makkelijker tegen en bent niet steeds aangewezen op het meer 'anonieme' centrum van onze stad. Dat is investeren in de buurt, precies zoals we in ons Verkiezingsprogramma al promoten.

Kortom, lichte horeca in de buurt en aan de slag met leefbaarheid in de Binnenstad. Niet helemaal zoals D66 het had bedacht, maar wel een mooie uitkomst voor alle inwoners die zich hebben laten horen. Chapeau!