Mondelinge vragen over het verbieden van de Kerstpot

Leger des Heils.pngdonderdag 07 december 2017 11:07

De Utrechtse fracties van de SP, ChristenUnie, CDA en PvdA werden onaangenaam getroffen door nieuws dat de jaarlijkse ‘Kerstpot’ van het Leger des Heils niet meer in Hoog Catharijne mag plaatsvinden, vanwege een interne regel bij eigenaar Klépierre, die geen acties van goede doelen meer toestaat in hun Europese winkelcentra.

De jaarlijkse inzameling van het Leger dreigde daardoor te mislukken, maar inmiddels is bekend dat die dit jaar gelukkig alsnog door kan gaan. Daarmee is de discussie wat betreft de Utrechtse fracties nog niet voorbij. Dit alles roept opnieuw de vraag op wie nu waarover besluit in Hoog Catharijne. Tot 26 juli 2013 werd in artikel 5.13 van de APV uitdrukkelijk een uitzondering gemaakt voor de voetgangerstraversen binnen Hoog-Catharijne (lid 4), waar het college een ontheffing kan verlenen op het verbod tot het innemen van een standplaats (lid 5). Ook voor een ander doel dan straathandel geldt dat het college een vergunning kan verlenen (artikel 5.14 APV). In de voorgaande jaren is die vergunning voor de Kerstpot volgens onze informatie ook aangevraagd en verleend.

Vragen

De ChristenUnie bevraagt daarom samen met de fracties van SP, PvdA en CDA of Klépierre dit besluit eenzijdig kan nemen. Als het college daar net als de fracties kritisch op is, vragen de partijen wat het college gaat ondernemen om te zorgen dat dit voor altijd duidelijk is. Als het college niet vindt dat de APV of afspraken uit 1971 leiden tot het alleenrecht van Klépierre om collectes te verbieden, vragen de partijen aan het college wat er gedaan gaat worden om deze belangrijke doorgaande route weer onder de zorg en regelgeving van de gemeente te krijgen.

Deze vragen worden vanmiddag tijdens het vragenuur (17:00u) gesteld aan de wethouder. Dat kun je hier volgen; het vragenuur wordt uitgezonden.