Utrecht viert Sint Maarten

Sint Maartenwoensdag 08 november 2017 11:06

Op vrijdag 10 november wordt de Mantel van Sint Maarten uitgereikt in de Domkerk. 'Onze' Maarten van Ooijen is dagvoorzitter tijdens het evenement. Van Ooijen: 'Een barmhartige daad vormde de basis voor het wapen van onze stad. Het is dan ook gepast om om deze dag stil te staan bij mensen die onbaatzuchtig hun tijd en energie inzetten voor mede-Utrechters.'

Wethouder Kees Diepeveen zal tijdens de bijeenkomst drie prijzen overhandigen aan vrijwilligers die veel goed werk doen voor hun stadgenoten. Filosoof en ethicus dr. Gerard Drosterij van Fontys Hogeschool houdt een toespraak over de participatiesamenleving. Ook komt er een infomarkt waar organisaties en vrijwilligers elkaar kunnen ontmoeten.

Onze stad kent veel mensen, groepen en initiatieven die zich inzetten voor anderen. Mensen die geven en delen. En sommigen doen dat op verrassende wijze. De Mantel van Sint Maarten is een initiatief van Utrechtse kerken, waaronder het Citypastoraat Domkerk, de Protestantse Diaconie Utrecht en Katholiek Utrecht. Dit jaar is de uitreiking gericht op het verbinden van allen die betrokken (willen) zijn bij geven en delen daar waar nodig is.

Er is een marktplein voor contact met genomineerden, er is een presentatie gericht op de verrassende kracht van initiatieven in het veld, cabaret en een filmimpressie van projecten. De Mantel van Sint Maarten - als aanmoedigingsprijs - zal worden uitgereikt door wethouder Kees Diepeveen aan enkele van de genomineerden vanwege het bijzonder karakter van hun actie.

Tijd en plaats: vrijdag 10 november 2017 van 16.00-18.30 uur in de Domkerk
Meer informatie: www.mantelvansintmaarten.nl. De Mantel van Sint Maarten wordt jaarlijks uitgereikt aan personen en/of organisaties op het gebied van zorg, welzijn en kerkelijk-diaconale inzet. Het doel van deze prijs is het bevorderen van de samenwerking tussen vrijwilligers en de formele hulpverlening. Ook willen de organisatoren het diaconale werk van Utrechtse kerken beter zichtbaar maken.