De Tippelzone: terug bij af

Tippelzone Groningendonderdag 21 september 2017 16:55

Donderdag vond het spoeddebat plaats over de Tippelzone, nu blijkt dat er nul draagvlak is. Niet onder omwonenden en niet onder ondernemers. Bovendien kwam er tijdens de consultatierondes allerlei nieuwe informatie aan het licht, zoals schadeclaims, bedrijvigheid in de avonduren, nieuwe initiatieven die zich nog gaan vestigen. Zoals een Klimhal voor jongeren, pal op de route langs de eventuele Tippelzone.

Kortom, het college besloot in al haar wijsheid niet verder te gaan met de twee voorgestelde locaties. En toen waren we weer terug bij af, bij de meest basale vraag: wat willen we met een tippelzone in onze stad, hoe kijken we aan tegen het sekswerk door bijvoorbeeld durgsverslaafde vrouwen? Een debat over mensbeeld, hoop en perspectief. Een debat dat de ChristenUnie al in 2013 (door toenmalig raadslid Jan Wijmenga) werd aangezwengeld met de vraag: maak nu eens een evaluatierapport voor de hele tippelzone.

Beloofde evaluatie

De burgemeester zegde de evaluatie toe maar zelfs na meermalen herinneren, kwam er niks. Totdat ontwikkeling van woningbouw in het huidige gebied ineens rap dichterbij kwam. Iedereen werd wakker en onder enorme druk werd een voorstel gedaan tot twee nieuwe locaties voor het verplaatsen van de tippelzone. Precies zoals de ChristenUnie het proces liever niet wilde, snel in plaats van zorgvuldig. Omwille van de woningbouw, in plaats van de (kwetsbare) vrouwen centraal.

Dit hebben we ook in het spoeddebat gevraagd aan D66 en GroenLinks, die een flinke draai hebben gemaakt en de zoektocht naar alternatieve locaties stopzetten. Ook zij vragen nu eerst om een grondige evaluatie en best practices vanuit andere steden, waar de zone al wordt/is gesloten.

De ChristenUnie ziet die informatie -straks vijf jaar later!- nog steeds graag tegemoet. Maar het had heel anders gekund, gemoeten. Dan hadden we veel eerder helderheid kunnen geven aan ontwikkelaars en veel eerder nieuw perspectief kunnen bieden voor de sekswerkers, en succesvolle uitstapprogramma's voor de kwetsbare doelgroep.