De kwestie 'tippelzone' op scherp

Tippelzone Groningendonderdag 14 september 2017 16:37

Het zal je niet ontgaan zijn dat er de afgelopen dagen heel veel reuring is ontstaan rond de mogelijke verplaatsing van de tippelzone. Omdat er woningbouw gaat plaatsvinden aan de Europalaan, kan de tippelzone daar niet meer blijven.

De afgelopen twee dagen leidde dat die commotie tot twee hoogtepunten in de vorm van fors protest tijdens de consultatierondes die het college organiseerde. Bewoners en ondernemers konden daar hun zorgen uiten.

Dat werd massaal gedaan. De ChristenUnie-fractie was er beide avonden bij. Het viel op dat de wethouder in een tunnelvisie beland is: de reden dat de tippelzone zou moeten verplaatsen, is omdat deze goed functioneert. Diepgravender overwegingen over het bestaan van de tippelzone worden niet in overweging genomen. Dat die er zijn, blijkt uit de vele gemeenteraden die besloten om tippelzones te sluiten. Desgevraagd geeft de wethouder aan dat hij geen uitspraken doet over andere steden. De ChristenUnie vindt het zorgwekkend dat de wethouder wegkijkt van die kant van het verhaal.

Open ogen

In het hele proces zijn fouten gemaakt, ziet de ChristenUnie. Zo is er vooral gekeken vanuit de tippelzone en niet vanuit de wijk: dat er een woonwijk in de buurt is, wordt in het onderzoek als iets positiefs gezien. Ook zijn bijvoorbeeld fietsroutes en (het gevoel van) veiligheid van fietsers niet meegenomen in het onderzoek. Voor de ChristenUnie is het een teken aan de wand: wie zijn ogen opent, kan niet anders dan zeggen dat de tippelzone een gepasseerd station is. Al is het maar omdat tippelen niet het beste kan zijn wat de stad deze vrouwen te bieden heeft.

De afgelopen dagen ontving de gemeenteraad veel email van bewoners, die hun stem lieten horen. Blijf dat vooral doen; het helpt ons als fractie om te discussie in de breedte goed te begrijpen. Wil je je mening liever persoonlijk geven? De consultatieavond op 25 september zit inmiddels vol, maar er zullen ook wijkspreekuren over de tippelzone plaatsvinden op 18, 21, 26 en 28 september van 16.00-19.00 uur in Buurthuis de Schalm (Oranjelaan 10). Op 25 september is iemand van onze fractie ook weer aanwezig.