ChristenUnie: staak bouwen aan illusie van schone prostitutie

Zandpad_in_Utrechtdonderdag 19 januari 2017 12:49

Al vier jaar lang bouwt de gemeente aan een illusie, die het Nieuwe Zandpad heet. Schone prostitutie in 162 werkruimtes, met zuivere exploitanten en een integere bouwer. Het bestaat niet. Tot die conclusie komt de fractie van de ChristenUnie in Utrecht na opnieuw een mislukking in het bouwproject van het Nieuwe Zandpad. De geselecteerde bouwer, BeJa Accommodaties, komt niet door de Bibob-procedure (een integriteitsonderzoek) wegens ‘ernstige mate van gevaar’ (citaat Gemeente Utrecht).

In vier jaar is veel tijd van ambtenaren ingezet voor het bouwtraject. Er zijn tienduizenden euro’s uitgegeven aan het bouwrijp maken van het gebied. Er zijn meerdere rechtszaken geweest, waaronder een hoger beroep en een gang naar de Raad van State. Er zijn 180 bomen gekapt op de grond waar de ramen zouden moeten komen. De herinrichting van de mooie route langs de Vecht wacht al jaren op herinrichting, totdat de bouw zou beginnen. Talloze informatie-avonden voor de buurt, raadsvergaderingen, commissiedebatten, uren inspanning vanuit de Wijkraad en ga zo maar door. Wanneer komt dit college tot het inzicht dat we bouwen aan iets wat niet gewoonweg bestaat?

Raadslid Jolande Uringa: ,,De scherpe regels die de gemeente heeft opgesteld voor het Nieuwe Zandpad, passen niet in de werkwijze van de wereld die zich beweegt in deze branche. Het mag dan wel een legaal beroep zijn, het is een magneet voor criminaliteit. De vrouwen zijn hier vroeg of laat de dupe van. Niet voor niks zijn onze eerdere prostitutiezones gesloten wegens malafide zaken, niet voor niks zet deze trend zich voort in alle andere steden in Nederland. Utrecht steekt z’n kop in het zand.”

Bijna vier jaar nadat de ramen op het Zandpad werden gesloten wegens verdenking van mensenhandel, is er nog geen raam opnieuw geopend. Voor de ChristenUnie opnieuw een bevestiging dat dit onzalige plan zo snel mogelijk van tafel moet. De buurt wil het niet, de ‘markt’ blijkbaar ook niet. “Dit plan druist in tegen de principes van marktwerking, een groene stad, burgerparticipatie en zuinig omgaan met belastinggeld. Toevallig van toepassing op elk van onze vier coalitiepartijen. Het wordt tijd dat ze zich bezinnen.”