ChristenUnie Utrecht wil duidelijke afspraken met Primark

primarkdonderdag 08 december 2016 16:15

Je gaat er naar binnen met een paar tientjes op zak, staat uren in de rij en komt naar buiten met tassenvol met kleding. Nu grote kledingwinkels als Primark en Hudson’s Bay hebben aangegeven in het oude V&D-pand te willen zitten, trekt de ChristenUnie aan de bel.

De partij wil dat de gemeente concrete afspraken maakt met de winkelketens om kwesties als mensenrechten en duurzaamheid te bespreken. ChristenUnie geeft aan: ‘De normen die daar gelden, mogen we echt niet verwachten van dit soort winkels.’

REGIONIEUWS. 7-12-2016. Door: Coen van den Braber

Slechte omstandigheden

Het is iets wat voorkomt in de kledingsector in zijn geheel: winkelketens die fabrieken in het buitenland hebben met slechte arbeidsomstandigheden. Maarten van Ooijen, fractievoorzitter van de ChristenUnie in Utrecht, vindt het niet de norm die je van westerse winkelketens mag verwachten. ‘Uit onderzoeken blijkt dat de arbeidsomstandigheden in die fabrieken in verre landen erg slecht zijn. Naast die omstandigheden waar wij als ChristenUnie ons zorgen om maken, is de wegwerpkleding ook een punt van aandacht.

Bergenvol

Niet alleen de slechte arbeidsomstandigheden roepen bij Van Ooijen weerstand op ‘Het concept van de Primark is namelijk meer, meer, meer. Meer kopen voor minder geld. Maar meer kopen heeft vaak het ongewenste effect dat de kwaliteit in de fabrieken slecht is en dat er wegwerpkleding wordt geproduceerd: mensen trekken de broeken en truien één of twee keer aan en gooien het dan al weer weg. Dat noemen wij gewoon uitputting van de grondstoffen.’

Primark

Laten we als voorbeeld de Primark nemen. Niet alleen de ChristenUnie heeft kritiek op deze keten, maar ook organisaties geven aan dat de Primark niet goed omgaat met de werkomstandigheden in de fabrieken. Ondanks dat de Primark zich aansloot bij een samenwerkingsverband, hielden ze zich niet aan de regels. In 2013 was Primark één van de betrokken merken van de ingestorte textielfabrieken in Bangladesh. Er is dus kritiek, maar consumenten blijkt het niks te doen. Waar de eerste winkel in 2008 werd geopend in Rotterdam, is het nu uitgegroeid tot een landelijk succes: van onder andere Almere, Den Haag en Eindhoven tot aan Zwolle, Nijmegen en Venlo. Blijkbaar zijn er toch heel veel mensen die goedkope kleding belangrijk vinden en niet zoveel waarde hechten aan duurzaamheid en mensenrechten.

Ouderwets

Maarten van Ooijen ziet dat ook, maar vindt dat de verantwoordelijkheid bij de producent ligt. ‘Aanbod schept automatisch de vraag. Aanbod aan goedkope kleding schept de suggestie dat als je een feest hebt, je neen nieuw kledingstuk gaat kopen. Als al die kleding op een grote stapel komt, neemt de afvalhoop toe waardoor de industrieverzameling uit zijn voegen barst. Die grote bedrijven bepalen mede wat de klant mooi en leuk vindt, dus zij hebben daar ook een grotere rol in. Met lange pootjes achter de consument aanlopen is erg ouderwets. Zij moeten een hogere standaard innemen.’

Afspraken

De ChristenUnie in Utrecht wil dat het college in gesprek gaat met een keten als Primark over onderwerpen, als arbeidsomstandigheden en het concept van de ketens. ‘De gemeente moet hard inzetten op de herkomst van de kleding en de duurzaamheid. Zoals dat je als keten een hogere kwaliteit van de kleding en ook een hogere kwaliteit van de arbeidsomstandigheden biedt. Uiteindelijk zouden wij als partij dus willen dat er afspraken worden gemaakt met dit soort bedrijven om aan hogere standaarden te voldoen.’ Maar volgens Van Ooijen staan dit soort bedrijven er om bekend dat ze maar mondjesmaat, met heel veel druk van buitenaf, ingaan op dit soort regels.

Dit interview werd eerder gehouden door AS Media (Coen van den Braber).