ChristenUnie stelt schriftelijke vragen over Primark en Hudson's Bay

winkelmandmaandag 05 december 2016 18:51

Onlangs kwam het nieuws uit dat in het voormalige V&D pand in Utrecht een Primark en Hudson’s Bay zullen vestigen. Een aantal dagen laten verscheen het nieuws dat Hudson’s Bay gebruik maakt van onveilige fabrieken. Naast Hudson’s Bay zijn Primark en andere gevestigde kledingzaken als Zara, C&A en H&M regelmatig in het nieuws omdat zij in verband worden gebracht met schendingen van mensenrechten, met name bij de productie van de kleding. De ChristenUnie vindt het belangrijk dat Utrecht als stad uitstraalt dat deze schendingen niet door de beugel kunnen.

Fractievoorzitter Maarten van Ooijen stelde daarom samen met de Partij voor de Dieren een aantal vragen op voor het college, die hier zijn terug te vinden. Hierin verwijzen we onder andere terug naar de nota 'Mensenrechten in Utrecht', waarin staat geformuleerd dat de gemeente Utrecht eerlijke en vrije handel wil bevorderen en tegelijk uitbuiting wil tegengaan. De ChristenUnie bevraagt het college of de komst van de winkels wellicht actie vereist.

Hergebruik

Het aanbieden van zeer goedkope kleding consumentisme en daaromee ook het produceren van nieuwe grondstoffen, in plaats van hergebruik. Winkels als de Primark dragen daaraan bij, en dat betreurt de ChristenUnie. De kwaliteit van goedkope kledingstukken is dusdanig slecht dat deze na enkele keren dragen afval worden. Zowel in Enschede als in Zwolle zijn initiatieven genomen om textielcontainers te plaatsen naast de Primark. De ChristenUnie Utrecht vraagt in navolging van deze steden daarom ook naar de mogelijkheid om in Utrecht een dergelijk symbool van duurzaam consumeren in het winkelgebied te plaatsen.