ChristenUnie krijgt bordjes op verzoek

verboden eenden te voerendinsdag 15 november 2016 15:01

Meermalen vroeg de ChristenUnie aandacht voor de negatieve gevolgen van het dumpen van etensresten bij onze vijvers. Watervogels en andere dieren worden ziek van (overtollig) brood en het tast de oevers aan, als mensen grote hoeveelheden dumpen.

In augustus vroeg de ChristenUnie hier samen met de PvdD al aandacht voor. Er zijn voorbeelden waarbij mensen grote hoeveelheden Turks brood achterlaten, of een berg macaroni. In sommige culturen is het weggooien van eten niet toegestaan en men denkt de eendjes ermee te helpen. Niks is minder waar.

Daarom organiseerde de ChristenUnie een informatiebijeenkomst en vroeg de wethouder om actie. Raadslid Jolande Uringa: "De wethouder heeft nu toegezegd bordjes te zullen plaatsen waar nodig, met een waarschuwing dat het voeren van eendjes niet nodig is en het dumpen van voedsel verboden. We hopen hiermee dat we onze dieren en vijvers helpen. We zijn zuinig op onze natuur."

Het alternatief voor het weggooien van voedsel is de GFT-bak of een broodvergister. In andere steden wordt hier al gebruik van gemaakt. Ook hiervoor vraagt de ChristenUnie aandacht, omdat het een goede oplossing kan zijn voor de Utrechtse situatie.