Nieuwe aandacht voor cultuur in de kerk

Kerkdonderdag 22 september 2016 17:30

Vorige week presenteerde het college de subsidievoorstellen voor culturele instellingen in de periode 2017-2020. In deze Nota wordt voor het eerst uitgebreid een thema belicht waar de ChristenUnie al een tijd aandacht voor vraagt: de culturele programmering in kerken.

Een jaar geleden drong de ChristenUnie er al op aan de samenwerking tussen kerken en grotere culturele spelers te faciliteren en te bevorderen. Veel kerken bieden een prachtige (muziek)programmering aan, maar hebben niet de middelen om dit uitgebreid te promoten. Samenwerking met – bijvoorbeeld – muziekfestivals zou dan ook winst op kunnen leveren. Bovendien zien sommige kerken nog meer mogelijkheden, zoals het tentoonstellen van kunststukken of schilderijen uit musea in Utrecht.

De wethouder zegde de ChristenUnie al eerder toe het gesprek tussen kerken en grotere culturele spelers te zullen faciliteren. Nu is het onderwerp ‘Kerken’ ook nog eens in de Nota opgenomen als expliciet aandachtspunt voor de komende vier jaar. De ChristenUnie is hier erg blij mee: ‘Dit levert winst op voor alle partijen. We hopen dat nog veel meer mensen de komende tijd gaan genieten van muziek en kunst in de Utrechtse kerken!’