Kruisvaartbrug 1dinsdag 24 januari 2012 21:01

De ChristenUnie maakt zich zorgen over de veiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers bij grootschalige bouwprojecten en wegwerkzaamheden. Op verschillende locaties in de stad zijn verkeersituaties ronduit gevaarlijk. Fractievoorzitter Maurits van Stuijvenberg: ,,De ChristenUnie krijgt de indruk dat de problemen niet incidenteel van aard zijn, maar dat structureel onveilige situaties ontstaan bij wegomleidingen voor fietsers en voetgangers. Wij roepen het college dan ook op meer prioriteit te geven aan de verkeersveiligheid.”

De ChristenUnie begrijpt dat de voortgang van bouwprojecten en wegwerkzaamheden op gespannen voet kunnen staan met veiligheid en leefbaarheid. Van Stuijvenberg: ,,Wat ons betreft gaat veiligheid altijd voor. Wij zien dit niet terug in de huidige situatie. Zeker gezien de wens van dit college om dé Fietsstad van Nederland te worden, is er nog wel wat te verbeteren.”

Een bekend voorbeeld is de route vanaf de Mariaplaats over de Catherijnesingel naar het Stationsgebied. Hier lopen voetgangers over het fietspad en rijden fietsers zelf kriskras door elkaar heen. Maar ook bij het 24 oktoberplein is het oppassen geblazen: hier worden fietsers zonder verkeerslichten de drukke kruising over gestuurd. De ChristenUnie heeft hierover schriftelijke vragen gesteld aan het college.

Vredenburgknoop

Daarnaast staat in het AD/UN van 24 januari dat binnenkort het Catharijneviaduct, de verbinding tussen Vredenburg en het Smakkelaarsveld, voor lange tijd wordt afgesloten wegens sloop. Dit betekent flinke omleidingsroutes voor de dagelijkse 22.000 fietsers. Bij de Prins Hendrikbrug en de Gansstraat leidde dat in het verleden al tot veel ongenoegen. Van Stuijvenberg: ,,Wij horen graag van het college welke maatregelen hier genomen worden, zodat de overlast voor fietsers tot een minimum wordt beperkt. Fietsers zijn gebaat bij vlotte en veilige fietsroutes door de stad.”

Kent u ook een gevaarlijke situaties rond wegwerkzaamheden of bouwprojecten? Laat het ons weten via christenunie@utrecht.nl, liefst met foto.

Reacties op 'ChristenUnie wil meer aandacht voor verkeersveiligheid van fietsers en voetgangers'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.