lege_straat_2donderdag 19 januari 2012 22:06

De Utrechtse ChristenUnie-fractie is teleurgesteld dat de gemeenteraad een voorstel heeft aangenomen waardoor levensmiddelenwinkels in de hele stad op zondag open kunnen. Fractievoorzitter Maurits van Stuijvenberg: ,,Het Utrechtse college gebruikt de toerismebepaling oneigenlijk om meer koopzondagen mogelijk te maken voor levensmiddelenwinkels in de hele stad. Hiermee wordt afscheid genomen van de zondag als rustdag en komen kleine ondernemers in de knel.”

De ChristenUnie Utrecht is er van overtuigd dat een collectieve rustdag de samenleving goed doet. Van Stuijvenberg: ,,Helaas komt er steeds meer druk op ondernemers en werknemers te staan om toch op zondag te werken. Via de toerismebepaling kan vanaf nu iedereen op zondag overal in de stad zijn boodschappen doen. Dit heeft niets met toerisme te maken. De ChristenUnie vindt dergelijke ondeugdelijke trucjes verwerpelijk.”

Kleine ondernemers de dupe

Naast de algehele negatieve invloed op de collectieve rustdag en de juridisch twijfelachtige basis van het voorstel, zijn er ook grote nadelen voor kleine ondernemers. De ChristenUnie heeft een motie ingediend waarin het college gevraagd wordt met een evaluatie te komen waarin de situatie van kleine Utrechtse ondernemers wordt onderzocht en met name aandacht is voor de effecten van zondagsopenstelling. Van Stuijvenberg: ,,Minder dan de helft (48%) van de Utrechtse ondernemers staat positief tegenover het voorstel én de meerderheid (59%) van de kleine ondernemers gaat met zekerheid niet meedoen aan de zondagsopenstelling. Vooral grote supermarkten gaan dus profiteren, ten nadele van de omzet van de kleine ondernemer. Terwijl juist de kleine zaken het al moeilijk hebben door de crisis. Het minste wat het college kan doen is de situatie van kleine ondernemers evalueren, gelukkig zegde wethouder De Rijk ons dit toe.”

De volledige bijdrage van Maurits van Stuijvenberg kunt u hier vinden.

Reacties op 'ChristenUnie teleurgesteld over verruiming zondagsopenstelling levensmiddelenwinkels'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.