Exploitatietekort hangt als een donkere wolk boven het Muziekpaleis

muziekpaleiswoensdag 11 januari 2012 15:50

Terwijl buiten de contouren van het nieuwe Muziekpaleis steeds beter zichtbaar worden, vergaderde de commissie Mens & Samenleving gisterenavond over de voortgangsrapportage van het nieuwe Muziekpaleis. Daarin werd duidelijk dat het Muziekpaleis te maken heeft met een fors exploitatietekort. De ChristenUnie maakt zich zorgen.

Het exploitatietekort betekent dat het toekomstig Muziekpaleis onder de huidige omstandigheden een verlies zou gaan leiden van 813.000 euro. De wethouder heeft toegezegd om in maart te komen met voorstellen om dit exploitatietekort op te lossen. Daarnaast is er ook nog geen rekening gehouden met aanloopkosten voor de overgang van Poppodium Tivoli, Muziekcentrum Vredenburg en de Jazzstichting SJU naar de nieuwe locatie aan het Vredenburg. Een nieuwe berekening maakt duidelijk dat dit zou gaan om een eenmalig bedrag van circa 5 miljoen euro. De wethouder cultuur gaf aan dat met de nieuwe berekeningen deze schattingen realistisch zijn en de gemeente zich niet rijk heeft gerekend. De ChristenUnie maakt zich zorgen over de nieuw ontstane tekorten. Een sluitende exploitatie van het Muziekpaleis is voorwaarde om in te stemmen met vervolgstappen. Daarover zullen we bij de Voorjaarsnota verder praten.

Reacties op 'Exploitatietekort hangt als een donkere wolk boven het Muziekpaleis'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.