lege_straat_2zaterdag 17 december 2011 17:55

Afgelopen donderdag vond er in de commissie Stad & Ruimte opnieuw een discussie plaats over de verruiming van de winkeltijdenverordening. Het college wil alle winkels in de levensmiddelenbranche op zondag in de gelegenheid stellen open te gaan. De ChristenUnie vindt de onderbouwing van het voorstel onvoldoende en voorziet een koopzondagenglijbaan.

Met name het belang van huidig winkelpersoneel is niet meegewogen in het voorstel. Terwijl juist zij degenen zijn die het meest zullen merken van deze wijziging. De wethouder zegde in maart toe met een onderzoek onder winkelpersoneel te komen, maar is deze toezegging niet nagekomen. Mede op verzoek van andere fracties zal er nu in ieder geval met de vakbonden gesproken worden.

Voor wat betreft de 20 winkels die sowieso een vergunning krijgen, ziet de ChristenUnie graag een betere spreiding over grote en kleine ondernemers. De kleine ondernemers zijn al degenen die het meest te lijden hebben onder de economische crisis . Uit onderzoek van Deloitte blijkt dat een belangrijke reden voor faillissement het aantal toegenomen koopzondagen is. Wat de ChristenUnie betreft worden daarom minimaal 5 van de 20 vergunningen aan kleine ondernemers gegund.

Een ander pijnpunt betreft de juridische onderbouwing van het voorstel. Via een trucje in de  wet wordt heel Utrecht aangewezen als toeristische gebied. De buurtbakker in Tuindorp en de slager in Vleuten zouden dan ten behoeve van het toerisme open gaan. Wegens de mogelijke juridische onhoudbaarheid van dit voorstel, overweegt de ChristenUnie met een amendement te komen waarin de toerismebepaling niet verder wordt uitgebreid dan het huidige  Museumkwartier.

Uiteindelijk vreest de ChristenUnie dat dit voorstel niets oplost en dat alleen het behoud van de zondagsrust op de schop gaat. De wethouder is van mening dat de zondagsrust gewaarborgd blijft, omdat het slechts de winkels in de levensmiddelenbranche betreft en om beperkte openingstijden zou gaan. De ChristenUnie is hier niet gerust op en ziet de verwachte openstelling van winkels door geheel de stad sterk afbreuk doen aan de zondagsrust. Feit is verder dat zich nu al andere ondernemers bij de gemeenteraad melden met de vraag of zij dan ook niet open kunnen. Met dit voorstel wordt ongelijke concurrentie niet opgelost, maar stapt het college volgens de ChristenUnie op een koopzondagenglijbaan. Met volle vaart vliegt men uit de bocht en een harde landing zal spoedig volgen.

Reacties op 'Voorstel koopzondagen houdt onvoldoende rekening met winkelpersoneel en zondagsrust'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.