Oprichting UPLR

vrijdag 20 mei 2011 16:14

De ChristenUnie was uitgenodigd om op zaterdag 14 mei de startmanifestatie van het Utrechts Platform voor Levensbeschouwing en Religie (UPLR) bij te wonen. Aan het UPLR nemen de Utrechtse Stedelijke Raad van Kerken, de Liberaal Joodse Gemeente, Leden Humanistisch Verbond Utrecht en het Apostolisch Genootschap Utrecht deel. Het UPLR streeft naar een waarde(n)vol Utrecht en wil onder andere een gesprekspartner zijn voor de plaatselijke overheid en politiek.

Aan de ene kant is dat handig: de politiek en religieuze genootschappen kunnen elkaar op deze manier makkelijk vinden. Bijvoorbeeld in gevallen zoals het gebrek aan ruimte voor kerken in Leidsche Rijn. Aan de andere kant, een laag dieper, is het toe te juichen dat het UPLR met respect voor elkaars eigenheid wil zoeken naar verbondenheid en aandacht vraagt voor verdraagzaamheid in de stad. Dat kan in het groot, bij gevallen van het wegpesten van homo’s uit de straat, of in het klein, door het stimuleren van ontmoeting tussen verschillende mensen in de stad.

Er waren verschillende sprekers. Theo de Wit, hoogleraar in Tilburg, richtte zich op de relatie tussen religie en politiek en Abdelmajid Khairoun, bestuurder van de Omar Al Farouk moskee in Overvecht, schetste in zijn verhaal de tolerantie in de islam. Ook was er ruimte voor ontmoeting. Burgemeester Wolfsen sloot de middag af.

Bas Lont

Reacties op 'Oprichting UPLR'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.