Verruiming winkeltijden zorgt voor nieuwe problemen

dinsdag 15 februari 2011 21:32

Dinsdagavond spraken zo’n 15 insprekers over het voorstel van het College om de winkeltijden avond- en zondagwinkels te verruimen. Uit de reacties kwamen verschillende geluiden naar voren, maar er waren ook enkele lijnen te trekken.

Veel insprekers gebruikten het begrip oneerlijke concurrentie. Het is nu oneerlijk geregeld omdat enkele grote supermarkten voordeel hebben aan de regeling. Maar het wordt ook oneerlijk als alleen supermarkten en andere aanbieders van voedingsmiddelen open gaan. Dan zouden alle winkeliers in Utrecht hun winkel moeten kunnen openen, en dan niet alleen in de binnenstad, maar in de hele stad. Tegelijk zorgt vrijgave van de winkeltijden ook weer voor oneerlijke concurrentie, omdat iedere winkelier wordt gedwongen open te zijn.

Velen spraken over keuzevrijheid van de winkeliers, die moeten zelf kunnen bepalen op welke dagen van de week ze open en dicht zijn. Dit standpunt werd niet door iedereen gedeeld. Vrijgave van de winkeltijden zou ervoor zorgen dat kleine winkeliers het niet gaan bolwerken. Ze moeten namelijk meer uren open zijn, maar de consument geeft niet meer uit. Veel insprekers spraken ook over het referendum van enkele jaren geleden, en gaven aan dat sindsdien veel meer op zondag gewinkeld wordt door consumenten.

De ChristenUnie vindt dat de zondag een rustdag is, waarin duidelijk wordt dat het leven meer is dan werk werk werk. Daarom zijn wij tegen koopzondagen. Komende weken zullen we ook de informatie van deze avond gebruiken voor ons standpunt in de raadscommissie. Vast staat dat de huidige regeling niet eerlijk is en zorgt voor oneerlijke concurrentie. Dat is op meerdere manieren op te lossen. Verruiming van de winkeltijden heft dat probleem op, maar zorgt voor grotere problemen. Ondernemers worden gedwongen open te zijn op zondag als ze omzet willen halen, en de leefbaarheid van de binnenstad wordt aangetast. Ook doet dit geen recht aan de uitslag van het referendum. Bovendien zijn ook vakbonden tegenstanders van het verruimen van de koopzondagen. Dat bleek nog eens uit een brief van het CNV aan de Utrechtse gemeenteraad.

Reacties op 'Verruiming winkeltijden zorgt voor nieuwe problemen'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.