Interview met Jan Wijmenga: Utrechtse kandidaat Provinciale Staten

Jan Wijmengamaandag 14 februari 2011 14:59

Op 2 maart a.s. zijn de verkiezingen voor de Provinciale Staten. En omdat de Statenleden vervolgens de Eerste Kamer kiezen, hebben deze verkiezingen grote invloed op de landelijke politiek. Het huidige kabinet heeft immers geen meerderheid in de Eerste Kamer. De ChristenUnie doet in alle provincies mee, dus ook in Utrecht. Vanuit onze kiesvereniging staat Jan Wijmenga het hoogst op de lijst: 5e. We vroegen hem wat de speerpunten zijn voor de campagne.

Provinciale Verkiezingen: Jan Wijmenga Utrechtse kandidaat Provinciale Staten

Op 2 maart a.s. zijn de verkiezingen voor de Provinciale Staten. En omdat de Statenleden vervolgens de Eerste Kamer kiezen, hebben deze verkiezingen grote invloed op de landelijke politiek. Het huidige kabinet heeft immers geen meerderheid in de Eerste Kamer. De ChristenUnie doet  in alle provincies mee, dus ook in Utrecht.  Vanuit onze kiesvereniging staat Jan Wijmenga het hoogst op de lijst: 5e. De huidige fractie telt vier leden, dus het gaat erom spannen voor hem. We vroegen hem wat de speerpunten zijn voor de campagne.

Jan, wat heeft een stadsbewoner aan de provincie? De provincie bepaalt een hoop: waar wegen komen, waar gebouwd mag en kan worden, hoe het openbaar vervoer geregeld is, waar recreatiegebieden zijn en ook de jeugdzorg valt onder de provincie. Dat zijn onderwerpen waar iedereen mee te maken heeft, stad of dorp.

Wat kan de ChristenUnie daar mee? Ook de provincie heeft een beperkt budget en moet dus keuzes maken. Wij vinden goede jeugdzorg, een duurzame economie en een groene leefomgeving erg belangrijk. Daar staat de ChristenUnie voor en we hopen dat in onze provincie voor elkaar te krijgen.

Zijn er nog andere speerpunten? Ja, behalve wat ik al noemde willen we ook ruimte voor mensen om een echte samenleving te vormen. Dus een overheid die niet teveel moet willen regelen, maar alles wat ze doet, wel goed moet doen. Minder, maar duidelijke regels die iedereen in de samenleving verantwoordelijkheid geven. Ieder mens is van waarde en moet de kans krijgen talenten te ontwikkelen.

Waar kunnen mensen nog meer informatie vinden? Via de website ProvincieUtrecht.ChristenUnie.nl is het verkiezingsprogramma te vinden en ook de andere kandidaten. Verder gaan we de komende weken met een campagnebus de hele provincie door en zijn er allerlei activiteiten, dus je kunt ons overal tegenkomen. Maar mensen mogen mij ook benaderen als ze vragen hebben.

Reacties op 'Interview met Jan Wijmenga: Utrechtse kandidaat Provinciale Staten'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.