Rondetafel gesprek: moeizame zoektocht naar kerkruimte in Leidsche Rijn

Wijkbureau Leidsche Rijndinsdag 08 februari 2011 23:23

PERSBERICHT - De ChristenUnie organiseerde een rondetafel gesprek met vertegenwoordigers van verschillende kerken in Leidsche Rijn. Aanleiding voor dit gesprek is de jarenlange zoektocht naar geschikte samenkomstruimte waarin deze kerken verwikkeld zijn, en die voor velen van hen nog steeds niet achter de rug is. Mirjam Bikker: 'Ondanks genomen  maatregelen blijft het probleem zich voordoen, en het is nodig hierin te zoeken naar  mogelijke oplossingen, ook vanuit de gemeente. Op dit moment is het perspectief op ruimte er niet en dat is een probleem.'

TIjdens het rondetafel gesprek is eens te meer de complexiteit van het probleem gebleken. Kerken zoeken voor de zondagsbijeenkomst vaak een wat grotere ruimte, waarbij men tegen een heel aantal verschillende struikelblokken aanloopt. Het lukt niet om iets groters te vinden. De huidige bouwplannen bieden hierin geen rooskleurige perspectieven voor de kerken. Ook doordeweeks worden er door de kerken diverse activiteiten georganiseerd waar een plek voor nodig is. Deze kerken zijn, in  tegenstelling tot het algemene beeld, hard groeiende gemeenschappen die meestal grotendeels uit jonge gezinnen bestaan.
Mirjam Bikker: 'Deze kerken zijn ook van groot belang voor de sociale cohesie in een wijk, reden te meer voor de overheid dit probleem serieus te nemen. Er is nog onvoldoende geïnventariseerd om hoeveel kerken en groepen het gaat die moeilijk aan ruimte komen.' Bij het gesprek waren ook verschillende andere fracties aanwezig. Samen met deze fracties zal de ChristenUnie aan de slag gaan om de in het gesprek naar voren gekomen knelpunten verder te bespreken in de raad. Bovendien zullen de kerken gezamenlijk in gesprek gaan met de eveneens aanwezige wijkmanager van Vleuten-De Meern en Leidsche Rijn.