Burgemeester steunt pleidooi om misstanden seksbranche scherper aan te pakken

stopdinsdag 01 februari 2011 10:16

Als een vergunning voor een seksbedrijf in een gemeente wordt geweigerd of ingetrokken, moet dat meer gevolgen krijgen. Een prostitutievergunning moet gekoppeld worden aan zowel de exploitant als het pand. Als een ondernemer zich niet aan de voorwaarden houdt, kan de vergunning worden ingetrokken. Het risico is nu dat een andere exploitant zich in dat pand vestigt en de misstanden laat voortduren. Daar moet een einde aan komen. Dat pleidooi hield burgemeester Van der Laan (Amsterdam) in een brief aan de  Tweede Kamer. (Zie ook dit artikel in Trouw) Foute seksbedrijven komen zo op een zwarte lijst en misstanden kunnen zich minder makkelijk verplaatsen.

Mirjam Bikker heeft aan burgemeester Wolfsen gevraagd zich aan te sluiten bij dit pleidooi. ‘Utrecht heeft nogal wat raamprostitutie. Ook in Utrecht wordt mensenhandel geconstateerd en zijn er ernstige misstanden. Prostitutie kenmerkt zich op dit moment door veel criminaliteit en onvrijwilligheid. Dat mag de overheid niet tolereren. Mensenhandel moet keihard aangepakt en pooiers die er aan meewerken, dienen niet elders hetzelfde voort te kunnen zetten. Het is daarom goed dat Wolfsen zich nu heeft aangesloten bij dit Amsterdamse pleidooi. Ik hoop dat de Tweede Kamer er werk van maakt en zal onze Tweede Kamerfractie hier nogmaals op attenderen.’