ChristenUnie Utrecht: Verlies zetel is zuur

vrijdag 05 maart 2010 15:05

Vandaag werd de definitieve uitslag van de verkiezingen bekend. De ChristenUnie Utrecht verliest 0,2 procentpunt aan stemmers. Dat is niet veel, maar de restzetel die de ChristenUnie in 2006 verwierf ging verloren. Met zo’n klein verlies aan stemmen is dat extra zuur.

Waar in 2006 3,2 % van de kiezers op de ChristenUnie stemde, doet nu 3,0% dat. Positieve uitblinker is de wijk Overvecht. Ook in de wijk Noordwest en in Vleuten en  De Meern wonnen we wat stemmen. Daar staat tegenover dat we in de wijken West, Noordoost en de Binnenstad onder ons stedelijk gemiddelde kwamen. Al met al een klein verlies, wat op dit moment nog niet goed te duiden is.

Mirjam Bikker: ‘Een gering verlies van stemmen, heeft voor onze fractie grote gevolgen. Het is nu moeilijk te duiden waar het verlies vandaan komt. Zijn dat nationale of lokale overwegingen, of komt het omdat de stad groeit en wij niet hard genoeg meegroeien? Allerlei antwoorden zijn te geven. We gaan dit de komende tijd natuurlijk wel verder bekijken.’

De ChristenUnie Utrecht blijft vertegenwoordigd in de raad, maar nu met 1 zetel. Mirjam Bikker is voor de partij verkozen. ‘Natuurlijk is het jammer dat het ChristenUnie-geluid nu door een persoon vertolkt moet worden. Ik had graag samen met IJmert Muilwijk in de raad gezeten. Maar nog steeds stemmen meer dan 3700 Utrechters op de ChristenUnie. Dat alleen al, maakt het waard om aan de slag te gaan en het goede voor de stad te zoeken, ’ aldus Bikker. ‘Bovendien heb ik inspirerende voorgangers, Roel Freeke en Wim Rietkerk, die ook in een eenmansfractie prima werk hebben verricht.’