Persbericht: ChristenUnie inspanning voor uitstapprogramma's groot succes

Samen.jpgwoensdag 24 februari 2010 13:44

Een speciaal uitstapprogramma voor prostituees in Utrecht heeft geleid tot goede resultaten. ChristenUnie Utrecht en Tweede Kamerleden van de partij hebben zich jarenlang ingespannen om vrouwen de kans te bieden uit de prostitutie te stappen. Fractievoorzitter en lijsttrekker Mirjam Bikker: ,,Dit is geweldig nieuws. In 2006 kreeg de ChristenUnie in de coalitie-onderhandelingen gedaan dat er uitstaptrajecten zouden komen. Destijds een waagstuk, inmiddels een succes. Heel lang zegevierde de 'Paarse' gedachte dat alle vrouwen vrijwillig in de prostitutie zitten. Langzaam maar zeker erkent men dat er veel misstanden, zoals uitbuiting en mensenhandel, in deze sector zijn. Ook dat wordt nu gelukkig stevig aangepakt."

De partij is blij dat de gemeente Utrecht voortvarend aan de slag is gegaan met het uitstapprogramma. De eerste resultaten wijzen uit dat maar liefst elf vrouwen de sector vrijwillig konden verlaten. Nog eens vijftig vrouwen maakten gebruik van een begeleidingstraject. De gemeente erkent dat de animo om uit te stappen groot is en wil dan ook doorgaan met het programma. Het geld hiervoor werd vorig jaar door ChristenUnie-Kamerlid Ed Anker gereserveerd bij de begrotingsbehandeling. ,,De Anker-gelden gaven net dat zetje dat we nodig hadden, uitbreiding van de trajecten en zekerheid dat ze tot 2011 kunnen bestaan. Wij spannen ons nu in om de trajecten structureel te maken," aldus Bikker.

ChristenUnie-Wethouder Piet van der Sluijs (Maatschappelijke opvang): "Het is voor deze vrouwen vaak een hele stap om uit het vak te stappen. Gelukkig weten Utrechtse prostituees dit programma, dat een belangrijk onderdeel is in de zorg voor deze groep, goed te vinden."

Archief > 2010 > februari