Utrechts Uitstapprogramma Prostituees boekt succes

Mirjam Bikkerdinsdag 23 februari 2010 12:50

Vijftig vrouwen zaten in 2009 in een begeleidingstraject en elf vrouwen stapten in 2009 daadwerkelijk uit de prostitutie. Dit is het resultaat van een een speciaal Utrechts uitstapprogramma. Mirjam Bikker, die zich afgelopen jaren hard heeft gemaakt voor dit programma, is blij: ,,Dit is geweldig nieuws."

In 2006 kreeg de ChristenUnie in de coalitie-onderhandelingen gedaan dat er uitstaptrajecten zouden komen. Bikker: ,,Destijds een waagstuk, inmiddels een succes. De Anker-gelden gaven net dat zetje dat we nodig hadden, uitbreiding van de trajecten en zekerheid dat ze tot 2011 kunnen bestaan. Wij spannen ons nu in om de trajecten structureel te maken."

Wethouder Piet van der Sluijs (Maatschappelijke opvang): "Het is voor deze vrouwen vaak een hele stap om uit het vak te stappen. Gelukkig weten Utrechtse prostituees dit programma, dat een belangrijk onderdeel is in de zorg voor deze groep, goed te vinden.

Vervolg in 2010

Het uitstapprogramma ging begin 2008 van start. De gemeente ontving in 2009 een extra bijdrage van het rijk, uit de landelijke subsidieRegeling Uitstapprogramma's Prostituees (RUPS), van het ministerie van Justitie. Hierdoor konden er meer vrouwen in een traject worden geplaatst.

In 2010 wil de gemeente ook vijftig begeleidingstrajecten uitvoeren. De verwachting is dat twaalf vrouwen definitief stoppen met het werken als prostituee.

Reacties op 'Utrechts Uitstapprogramma Prostituees boekt succes'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2010 > februari