Gelooft U(trecht) in politiek?

Wim Rietkerkdinsdag 16 februari 2010 15:45

Gelooft U(trecht) in politiek? Deze vraag staat centraal tijdens een politieke debatavond waarin prominente Utrechters reflecteren op religie en politiek. Terwijl lijsttrekkers in de hitte van de campagne(strijd) zitten, moet er in verkiezingstijd ook tijd zijn voor reflectie. ‘Vooral in de periode voor de gemeenteraadsverkiezingen is dit belangrijk’, zegt predikant Ruth Peetoom. Wat biedt het geloof in de politiek?

Maar de vraag wordt ook andersom gesteld, wanneer zijn politici en politiek partijen nog geloofwaardig? De geloofwaardigheid van de lokale politiek komt dus ook aan de orde.

Reflectie

De Nicolaïkerk in Utrecht fungeert deze avond als ‘Chambre de reflection’. De lokale lijstduwers René Paas (CDA, voorzitter Divosa, oud-voorzitter CNV en oud-wethouder in Groningen)), Hans Spekman (PvdA, Tweede Kamerlid en oud-wethouder van Utrecht) en Wim Rietkerk (ChristenUnie, lid van de Utrechtse gemeenteraad sinds 2004, predikant, auteur en voortrekker in de communiteiten van L’abri) hebben toegezegd om zich uit te spreken over het genoemde thema. Ook Patrick van Schie, directeur van de Teldersstichting, het wetenschappelijk bureau van de VVD, levert een bijdrage. Prof. dr. Erik Borgman, één van de meest prominente theologen van dit moment, trapt af en zal in zijn inleiding de panelleden prikkelen en uitdagen.

Belangrijk voor iedereen

Dit debat is niet alleen belangrijk voor prominenten; het raakt ons allemaal. Tijdens de debatavond zal de zaal dus ook ruimschoots de gelegenheid krijgen zich in het debat te mengen. We verwachten een levendige discussie en een grote opkomst. Actuele kwesties in ‘geloof en politiek’ worden besproken. Dit alles wordt georganiseerd door de Nicolaïkerk in Utrecht. Deze kerk staat midden in de samenleving en ziet het als haar taak om thema’s rondom geloof, cultuur en samenleving met elkaar te verbinden. De toegang is gratis. Gelooft u ook in politiek? Kom dan ook en discussieer mee!

Informatie:

Datum: 18 februari 2010

Plaats: Nicolaïkerk

Tijd: 20.00 – 22.30 uur

Debatleider: Laurens de Graaf

Reacties op 'Gelooft U(trecht) in politiek?'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2010 > februari