Verslag Verdiepingsavond

maandag 05 november 2007 13:53

'Echtscheiding heeft veel impact in onze samenleving. Eén van de terreinen waarop dat het meest en het schrijnendst wordt gemerkt is in de jeugdzorg. Over de gevolgen van echtscheiding dachten we samen met Joel Voordewind en betrokkenen uit de stad na.'
De verdiepingsavonden zijn bedoeld om als leden van de ChristenUnie te bezinnen op een onderwerp. Op de afgelopen verdiepingsavond was Joël Voordewind, lid van de Tweede Kamer namens de ChristenUnie, aanwezig. Hij denkt met ons mee. Wim Orbons,  was ook uitgenodigd, maar moest helaas verstek laten gaan. Gelukkig kon hij wel voor schriftelijke input zorgen.

Echtscheiding heeft veel impact in onze samenleving. Eén van de terreinen waarop dat het meest en het schrijnendst wordt gemerkt is in de jeugdzorg. Kinderen uit gescheiden huwelijken zijn armer, hebben meer verslavingsproblemen, presteren minder, hebben meer klachten, zijn crimineler en scheiden zelf ook meer. Wat een ellende! Hoe kan dit voorkomen worden? De ChristenUnie wil, naast de bestaande hulpverlening, graag nadenken over preventie.

Deze zogenoemde scheidingscultuur moet doorbroken worden; dit kan door allerlei regelgeving, maar interessanter is wellicht door trouwende stellen huwelijkscursussen aan te bieden. Bereid je voor op je huwelijk in plaats van het imiteren van vrienden en familie(?). Denk na over bijvoorbeeld conflicten, omgaan met geld en elkaars achtergrond. Geef sleur geen kans; als het goed gaat met je huwelijk moet je juist komen!

Om huwelijkscursussen maatschappelijk breed te laten leven zijn ongetwijfeld nog obstakels te overwinnen: meer bekendheid, meer variëteit in achtergrond, vorm en complexiteit. Maar vooral maatschappelijk het besef laten doordringen dat preventie beter én goedkoper is dan genezen.

Reacties op 'Verslag Verdiepingsavond'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.